Forsæt til indhold
Logo
Renovation Fob Swath 4 20200321 065844 Web

Ombygning af 5 Fob Swath

CTV´er ombygges på stribe i Thyborøn

Offshore Windservice A/S har valgt Thyborøn til ombygningen af deres 5 ældste Fob Swath CTV´er (crew transfer vessels) Fob Swath 2, 3, 4 ,5 og 7, og arbejdet er allerede rigtig godt i gang. Fob Swath 2 er helt færdig ombygget og idriftsat og Fob Swath 4 er ved at blive ombygget på beddingen på Thyborøn Havn netop nu. Der er tale om en gennemgribende renovering, som er planlagt til at tage 8 – 12 uger pr. fartøj.

Den norskejede virksomhed Offshore Windservice A/S har med sin flåde af Fob Swath CTV´er skabt sig et solidt navn i offshore branchen bygget på tillid. Indtil videre tæller flåden 8 fartøjer, og fartøjskapaciteten er fuldt udnyttet. Der er endnu to nye søsterskibe i pipeline for udvidelsen af kapaciteten i de kommende år, og begge fartøjer er allerede nu lejet ud, når de står færdige og bliver sat i drift. Det går godt hos Offshore Windservice A/S.

Hvad er årsagen til at Offshore Windservice A/S oplever en stigende efterspørgsel? Spørger man direktøren og kaptajnen Billy T. Kristensen, så siger han: ”Det er ganske enkelt fordi, det vi siger - det gør vi”. Der er ikke så meget slinger i valsen her. Kunderne får, hvad de bliver lovet.

- At holde hvad man lover - det er præcis kernen i det DNA, der ligger dybt forankret i virksomhederne i Thyborøn. Måske er det årsagen til, at Offshore Windservice A/S har valgt netop at få fem Fob Swath fartøjer ombygget i Thyborøn. Og når man spørger Billy T. Kristensen, så svarer han, ”det valg bygger på relationer”. En vished om at få leveret et godt stykke arbejde i en høj kvalitet, og at få det, man bliver lovet - det bygger i høj grad på solide relationer og gode erfaringer med veludført arbejde. Det får man i Thyborøn.

Renovering blev til ombygning

De fem ældste Fob Swath fartøjer begyndte at trænge til renovering. Det barske miljø, som er kendetegnende ved maritimt arbejde, bliver endnu mere barskt, når der som med Fob Swath arbejdes på havvindmølleparker ved en signifikant bølgehøjde på op til 2 meter. Dertil kommer, at vibrationer generelt er hårde ved fartøjer og bevirker et øget behov for vedligeholdelse for at opretholde den driftssikkerhed, der er afgørende i offshore vindbranchen. Begge dele slider ganske enkelt hårdt på fartøjerne. En reducering i vibrationer vil klart være en vigtig målsætning at gå efter for at afhjælpe det hårde slid på fartøjer og derved både forøge driftssikkerhed og reducere vedligeholdelsesomkostningerne markant.

De første generationer af Fob Swath fartøjer var drevet af CPP skruer, Controllable pitch propellers, der forårsagede en del vibrationer under sejladsen. For at gøre sine egne erfaringer med nyere teknologi indenfor fremdrift, havde Offshore Windservice A/S bestilt det nyeste fartøj Fob Swath 8 med en drivlinje af waterjets i stedet for det velkendte CPP-system.

Fartøjet Fob Swath 8 havde siden idriftsættelsen i 2018 vist gode resultater både i form af øget komfort ved kraftigt reducerede vibrationer og øget sejlhastighed. Driften af Fob Swath 8 gjorde det klart, at der dels var store fordele ved den nye teknologi, og fartøjet viste sig også at være sikkert og stabilt i drift.

Nu hvor det var tid til renovering af de ældste fartøjer, så var de gode erfaringer med Fob Swath 8 et solidt fundament til at træffe beslutningen om at udvide renoveringsplanen til en egentlig ombygningsplan, så også de ældste fartøjer fik fordelene fra det nye drivsystem.

Imponerende fordele
– fart, kontrol og forenkling

· De syv år gamle Fob Swath fartøjer kunne før ombygningen sejle med en hastighed på op til 18 knob, hvilket ikke længere var helt hurtigt nok. Med ombygningen kommer de op på 24 knob, hvilket er en væsentlig hastighedsforbedring. Dertil skal tilføjes, at det nyeste Fob Swath 8 fartøj kan sejle med en tophastighed på helt op til 33 knob.

· Besætningskomfort prioriteres højt hos Offshore Windservice A/S, det er ganske enkelt virksomhedens vision, og på dette område bliver der med ombygningen skabt store forandringer. Fartøjerne er efter ændringen fra CPP skruer til water jets blevet gjort vibrationsfrie. ”De sejler efter ombygningen så stille, at man nu sagtens kan sove godt ombord”, lyder det fra besætningen.

· Med installationen af nyt Hamilton Jet styresystem forenkles styringen betydeligt, faktisk så meget, at fartøjet nu kan manøvreres alene med ét joystick.

· Ombygningen betyder en halvering af udstyr for både enklere betjening og enklere vedligehold. Alle thrusters er eksempelvis blevet fjernet. Offshore windservice A/S har derudover investeret i et DP-0 system, så fartøjet nu kan holdes helt stille med bare et enkelt tryk på én knap.

Besætningskomfort der vil noget

En så forenklet styring af fartøjet, der gør fartøjerne maksimalt betjeningsvenlige og den vibrationsfrie sejlads, der både reducerer slitagen på fartøjer og øger komforten ombord, gør en kæmpe forskel for besætningen. Besætningen er til rådighed 24/7 i de fire uger ad gangen, som de er på søen, det er afgørende, at det er behageligt at befinde sig ombord.

Iderighed og solide løsninger kendetegner Thyborøn

Det var en udfordring at tage Swath fartøjer op på beddingsanlæggets skinner med en grundkonstruktion som en katamarans. Det krævede iderighed og faglig ekspertise at finde en god og sikker løsning hertil uden risiko for de kostbare kulfiberfartøjer. Thyborøn Skibs og Motor A/S har derfor udviklet en specialdesignet vogn til opgaven, der som et sikkert fundament sørger for, at Fob Swath fartøjerne kan trækkes sikkert op på beddingsanlægget for ombygning.

Thyborøn Skibs og Motor A/S står for installationen af den nye drivlinje på samtlige fartøjer og dermed den komplette installation af motor, gear, jet samt aksler mm. Kvaliteten i det arbejde, som virksomheden leverer, er så høj, at den bliver påtalt af de øvrige leverandører til ombygningsprojektet. Specialister fra den New Zealandske virksomhed Hamilton Jet, der leverer den nye styring og fremdrift med waterjets, har aldrig i deres lange karriere set en så pæn installation af drivlinje før som på dette ombygningsprojekt.

Talrige leverandører bakker op

Ombygningen af fartøjerne sker i et kæmpe samarbejde, hvori talrige leverandører indgår. Offshore Windservice A/S har fået en specialdesignet offset gearbox fra Hundested Propeller A/S til ombygningen, og virksomheden Tuco Composite ApS står for kulfiber arbejdet, nyt skrog, m.m. Virksomheden Altisol Teknisk Isolering ApS leverer isoleringen og MCS alarmsystemet. Dan-coat står for overfladebehandling og Thyborøn Skibselektro I/S leverer pumper og el-motorer til projektet. Thyborøn Bådebyggeri ApS har bygget en speciel indramning, der ses på billedet på agterenden af Fob Swath fartøjet på beddingen, for temperatursikring til kulfiberarbejdet. Vest-El står for el-installationen af det nye styringssystem, og Man i Flensborg leverer hovedmotorer til ombygningsprojektet.

Det er en nøje gennemtænkt og velkoordineret ombygning, hvor alt går op i en højere enhed både øget besætningskomfort, driftssikkerhed, reducering af vedligeholdelsesomkostninger og hastighedsforøgelse.

Det giver god mening at indtænke alt, når fartøjet først skal på land, og det virker, når mange virksomheder står klar til at springe på opgaven, og er gode til at samarbejde, som det er kendetegnende for Thyborøn. Og med faciliteter i form af både et firespors beddingsanlæg og en flydedok med en kapacitet på op til 9000 T, er der gode og fleksible faciliteter til både ombygning, reparation og vedligeholdelse af fartøjer i alle størrelser her på den danske nordsøkyst i læ lige indenfor Limfjorden.

Offshore Windservice A/S
Renovation Fob Swath 2 5966 Web
Renovation Fob Swath 2 IMG 5990 Web
Renovation Fob Swath 4 20200321 070012 Adjusted Web
Renovation Fob Swath 4 20200321 065844 Web
Fob Swath Ombygning3 Web
Fob Swath Ombygning4 Web
Fob Swath Ombygning4 Web
Fob Swath Ombygning5 Web
Fob Swath Ombygning2 Web
Fob Swath Ombygning1 Web
Fob Swath Ombygning2 Web

Publiceret d. 7. maj 2020